Primary Advertiser

ממש כמו באיטליה: טיפים מנצחים להכנת פסטה מושלמת

עומר מילר, בשיתוף ברילה

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 7:56

מתי מוסיפים מלח, כמה מים צריך, האם כדאי לשטוף את הפסטה ומה לגבי רטבים? מדריך הפסטה שיעשה לכם סדר

פסטה היא אחד המאכלים האהובים ביותר בעולם ובארץ בפרט. המילה "פסטה" מתייחסת למוצרים עצמם וגם למנות שאפשר להכין מהמוצרים הללו. פסטה איטלקית עם רוטב זו אומנות שלמה של שילוב טעמים יחודיים ומגוונים וניחוחות מרגשים.

קצת היסטוריה

יש טוענים שפסטה התגלגלה לאירופה מסין. ויש כאלה שטוענים שמוצר איטלקי זה היה יכול להיוולד אך ורק באיטליה עצמה. ההיסטוריה של הפסטה האיטלקית אכן מתחילה אי שם במאה ה-12 באי סיציליה: ערבים שחיו שם באותה תקופה היו מייצרים פסטה טרייה מקמח ומים. חלפו 100 שנים ואיטלקים המציאו שיטה להאריך את חיי המדף של הפסטה על ידי יבושה. עד המאה ה-18 פסטה הייתה זמינה ונגישה בעיקר לאנשים עשירים ומיוחסים, שכן חיטת דורום שהיא המרכיב ההכרחי והבלתי משתנה בייצור פסטה, הייתה נדירה וגדלה רק באזור סיציליה.

זוג אוכל פסטה. ShutterStock
את הפסטה מוסיפים למים הרותחים המומלחים בבת אחת/ShutterStock

במאה ה-18 גידולה התפשט ברחבי כל דרום איטליה, והמוצר הפך להרבה יותר נגיש. ייצור הפסטה הפך לתופעה עולמית במהלך העידן התעשייתי, כאשר הומצא ציוד מיוחד לחיתוך וייבוש מוצרי פסטה. במאות ה-18 וה-19 פסטה הפכה לאחד המאכלים הפופולריים ביותר באיטליה ומחוצה לה. אם גם אתם אוהבים פסטה ורוצים שכל מנת פסשלכם תהיה מוצלחת וטעימה, קבלו כמה טיפים לבישול הנכון:

- מבשלים פסטה בסיר גדול בשפע מים מומלחים: לכל 100 גרם פסטה מומלץ להשתמש בליטר מים וכפית שטוחה מלח. פסטה קצרה אפשר לבשל בסיר גדול ונמוך; פסטה ארוכה כמו ספגטי מומלץ לבשל בסיר גדול וגבוה - זה ימנע מהפסטה להידבק ויבטיח את התוצאה הטובה ביותר.
- ממלאים סיר במים, מכסים ומביאים לרתיחה מלאה. אין צורך להוסיף לסיר שמן. מוסיפים רק מלח אחרי שהמים רתחו.
- מוסיפים פסטה למים רותחים מומלחים בבת אחת: אם זו פסטה קצרה, מספיק לערבב אותה בעזרת כף עץ כדי שהיא לא תידבק בשניות הראשונות. אם זה ספגטי - כמובן לא שוברים אותו, אלא מכניסים למים, משאירים ל-30 שניות, וכאשר החלק התחתון מתרכך, מטביעים את כל הפסטה בעזרת כף עץ.
- מבשלים את הפסטה על להבה בינונית (כדי שהמים כל הזמן יהיו קרובים לרתיחה) ללא מכסה 2 דקות פחות ממה שמצוין על האריזה, כלומר למצב "אל דנטה". היא הולכת להתבשל עוד 2 דקות ברוטב וכך תגיע למרקמה הנכון והמדויק: רכה מבחוץ ועדיין טיפ טיפה קשה מבפנים. קחו בחשבון שלכל סוג פסטה זמן בישול משלה, והוא תמיד מצוין על גבי האריזה.
- אף פעם לא מבשלים את הפסטה מראש - תזכרו את כלל הברזל "רוטב מחכה לפסטה".
- אף פעם לא מבשלים יחד בסיר אחד סוגים שונים של פסטה, כי כל אחד מהם דורש זמן בישול אחר.
- כשהפסטה מוכנה, מסננים אותה או מוציאים מהסיר למחבת עם רוטב. ככה או ככה, מומלץ לשמור בצד כוס של מי הבישול. הם מלאים בעמילן והכי טוב ונכון לדלל בעזרתם במידת הצורך את הרוטב.
- אף פעם לא שוטפים את הפסטה המוכנה תחת מים זורמים - אנחנו רוצים לשמר את שכבת העמילן שיש עליה כדי שהרוטב יעטוף את הפסטה בצורה מושלמת.

בישול פסטה בסיר מים רותחים. ShutterStock
רטבים על בסיס גבינות מתאימים ביותר לפסטות קצרות או רביולי/ShutterStock

איך מתאימים רוטב לסוג פסטה?

בולונז, אליו א אוליו, קאצ'ו א פפה, פוטנסקה, נפוליטנה, קרבונרה - אלה מנות פסטה המפורסמות והמוכרות ביותר. בגדול אפשר להגיש כל פסטה עם כל רוטב, אבל קיימים גם שידוכים מדוייקים יותר. למשל:
- רוטבים אליו א אוליו, קאצ'ו א פפה, קרבונרה מתאימים ביותר לפסטות ארוכות כמו ספגטי, פטוצ'יני, וורמיצ'לי ולינגוויני.
- רטבים על בסיס גבינות מתאימים ביותר לפסטות קצרות או רביולי.
- רטבים עם תוספת שמנת מתאימים ביותר לסוגים גדולים של פסטה קצרה, כמו פרפלה, ולרביולי.
- רטבים על בסיס ירקות מתאימים ביותר לפסטות קצרות.
- רוטב עגבניות ובולונז מתאימים לכל סוגי פסטה.

עומר מילר, בשיתוף ברילה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully